Postoji princip
koji je prepreka svim informacijama,
koji je dokaz protiv svih argumenata,
i koji će uvijek i neizostavno zadržati čovjeka
u trajnom neznanju.
Taj princip je osuđivanje prije proučavanja i istraživanja [bilo koje tematike].
E. Spencerpa tako i ove...
4.10.2007. EU Parlament je donio i potpisao rezoluciju o opasnostima učenja kreacionizma u europskim školama:
Rizik od kreacionizma u obrazovanju
Rezolucija 1580 (2007)1
OPASNOSTI OD KREACIONIZMA U OBRAZOVANJU
1. Svrha ovog dokumenta nije dovođenje u pitanje ili borba protiv vjere – pravo na slobodu vjerovanja to ne dozvoljava. Cilj dokumenta jeste ukazivanje na tendencije da se vjera prikaže kao nauka. Neophodno je razdvojiti vjeru od nauke. To nije pitanje antagonizma, jer nauka i vjera moraju koegzistirati. To nije ni pitanje suprostavljanja vjere i nauke, ali neophodno je spriječiti vjeru da negira nauku.
2. Kreacija (Božje stvaranje), kao osnovni aspekt religijskog vjerovanja, nekim ljudima daje smisao života. Međutim, Saziv Parlamenta je veoma zabrinut zbog mogućih štetnih efekata širenja kreacionističkih ideja unutar sistema obrazovanja i posledica po demokratsko uređenje društva. Ukoliko ne budemo oprezni, krecionizam može postati prijetnja ljudskim pravima koja su ključno pitanje Savjeta Evrope.
3. Kreacionizam, nastao iz negiranja evolucije živih organizama kroz proces prirodne selekcije, dugo vremena je bio isključivo američki fenomen. Danas, kreacionističke ideje pronalaze put u Evropu, a njihov uticaj može se zapaziti u velikom broju država članica Savjeta Evrope.
4. Osnovni cilj današnjih kreacionista, od kojih su većina hrišćani i muslimani, jeste obrazovanje, odnosno ubacivanje ovih ideja u školske naučne programe. Kreacionizam, međutim, nije naučna disciplina.
5. Kreacionisti dovode u pitanje naučnu metodologiju nekih aspekata saznanja i navode da je teorija evolucije samo jedna od mnogih tumačenja. Takođe, optužuju naučnike da nijesu pružili dovoljno dokaza za prihvatanje teorije evolucije kao naučno validne teorije. Nasuprot tome, svoja shvatanja definišu kao naučna. Međutim, ništa od njihovih ideja ne može izdržati objektivnu analizu.
6. Svjedoci smo porasta uticaja načina mišljenja koji se suprotstavlja ustanovljenim znanjima o prirodi, evoluciji, našem porijeklu i našem mjestu u univerzumu.
7. Postoji realan rizik od unošenja konfuzije u umove naše djece oko toga šta su ubjeđenja, vjerovanja, ideologije svake vrste, a šta ima veze sa naukom. Takođe, stav „sve stvari su jednake“, iako u jednom aspektu može izgledati poželjno i tolerantno, u svojoj suštini je poguban.
8. Kreacionizam sadrži veliki broj sasvim kontradiktornih aspekata. Ideja „inteligentnog oblikovanja“ (eng. Inteligent design), koja je poslednja dotjerana verzija kreacionizma, ne negira u potpunosti evoluciju. Međutim, ovaj koncept, predstavljen na mnogo dovitljiviji način, pokušava da svoj pristup prikaže kao naučni, što je najveća opasnost.
9. Saziv Parlamenta je neprekidno ukazivao na suštinsku važnost nauke. Nauka je omogućila veliki napredak u kvalitetu života i uslova rada i veoma je važan faktor u ekonomskom, tehnološkom i socijalnom razvoju. Teorija evolucije nema nikakve veze sa božanskim otkrovenjem, ali je zasnovana na činjenicama.
10. Kreacionizam tvrdi da se zasniva na tačnosti naučnih principa. Međutim, baziran je na tri tipa metoda: potpuno dogmatskim potvrdama svojih stavova, izopačenom korišćenju naučnih tvrdnji (nekada ilustrovanim predivnim slikama) i podršci od strane manje ili više poznatih naučnika koji uglavnom nijesu specijalizovani za ovu oblast. Na ove načine, kreacionisti se obraćaju ljudima van nauke ili nespecijalistima, kod njih izazivaju sumnje i konfuziju.
11. Teorija evolucije ne tiče se samo biološke evolucije ljudske vrste i populacija organizama. Negiranje evolucije može imati ozbiljne posledice po razvoj ljudskih društava. Napredak u medicinskim istraživanjima i u uspešnoj borbi sa infektivnim bolestima kao što je SIDA, zasniva se u potpunosti na evolucionim principima. Ukoliko ne razumijemo evolucione mehanizme, ne možemo biti svjesni rizika od značajnog opadanja raznovrsnosti živog svijeta i klimatskih promjena.
12. Naš savremeni svijet se zasniva na dugačkoj istoriji civilizacije gdje napredak nauke i tehnologije ima veliki značaj. Međutim, naučni pristup još uvijek nije sasvim shvaćen u širim slojevima društva, što u snažno ohrabruje porast svih tipova fundamentalizma i ekstremizma. Odbacivanje nauke predstavlja jednu od najozbiljnijih prijetnji ljudskim i građanskim pravima.
13. Napadi na teoriju evolucije i njene zagovornike nastaju kroz formu religijskog ekstremizma koji je najčešće povezan sa ekstremno desničarskim političkim pokretima. Samim tim, kreacionistički pokreti posjeduju realnu političku snagu. Dosadašnje iskustvo govori nam da propagiranje kreacionizma vodi ka zamjeni demokratije teokratijom.
14. Predstavnici nekih savremenih monoteističkih religija, prihvatili su značajno ublažene stavove. Na primjer, Papa Benedikt XVI i njegov prethodnik Papa Jovan-Pavle II, cijene ulogu nauke u evoluciji čovječanstva i prepoznaju da je teorija evolucije „više od hipoteze”.
15. Učenje u školama o svim fenomenima koji su povezani sa teorijom evolucije kao fundamentalnom naučnom teorijom, ključno je za budućnost naših društava i naše demokratije. Zbog toga, ovakav pristup u obrazovanju mora imati centralnu poziciju u školskim programima, a posebno u naučnim oblastima, sve dok, kao i svaka naučna teorija, izdržava strogu naučnu provjeru. Evolucija je prisutna svuda, od posledica preterane upotrebe antibiotika koje podstiču evoluciju rezistentnih bakterija, do nekontrolisanog korišćenja pesticida koje dovodi do evolucionih promjena insekata u pravcu rezistencije i prestanka efekata ovih hemikalija.
16. Savjet Evrope naglašava značaj učenja o kulturi i religiji. U ime slobode mišljenja i izražavanja individualnog vjerovanja, kreacionističke ideje, kao i bilo koja teološka pozicija, mogu se prikazati kao dodatak kulturološkoj i religijskoj edukaciji, ali nikako ne mogu zahtijevati pravo na naučni ugled.
17. Nauka ima nezamjenljivu ulogu u formiranju intelektualne oštrine. Ona ne teži da objasni „zbog čega stvari jesu“, već da razumije „kako funkcionišu“.
18. Istraživanja porasta uticaja kreacionizma pokazuju da su argumenti koje koristi kreacionizam protiv evolucije daleko ispod nivoa intelektualne rasprave. Ukoliko ne budemo oprezni, vrijednosti na kojima počiva Savjet Evrope biće direktno ugrožene od strane kreacionističkih fundamentalista. Uloga parlamentaraca Savjeta Evrope jeste adekvatna reakcija prije nego što bude prekasno.
19. Zbog toga Parlamentarni Saziv apeluje na države koje su u njegovom sastavu, a posebno na nadležne za pitanja prosvjete:
1. da odbrane i promovišu naučna saznanja;
2. da ojačaju učenja o osnovama naučnog pristupa, istoriji nauke, njenoj epistemologiji i metodologiji, uporedo sa obrazovanjem o ciljevima naučnog saznanja;
3. da preduzmu mjere kako bi nauka u školama postala pristupačnija, atraktivnija i bliža realnoj problematici savremenog svijeta;
4. da se čvrsto odupru predavanju kreacionizma kao naučne oblasti, odnosno ravnopravno sa teorijom evolucije, i da se suprotstave prikazivanju kreacionističkih ideja u bilo kojoj oblasti koja nije religijska nastava;
5. da promovišu učenje teorije evolucije kao fundamentalne naučne teorije u programima nastave.
20. Ovaj Saziv pozdravlja potpisivanje deklaracije o učenju evolucije, juna 2006. godine, od strane 27 Akademija nauka iz država koje su u sastavu Savjeta Evrope i poziva sve Akademije koje to još nijesu učinile da pristupe potpisivanju deklaracije.
Izvorni tekst:
http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/ ... ES1580.htmGornji prijevod preuzet sa
http://www.gom.cg.yu/files/1194621569.doc.
Ako se do sad niste susreli s ovim sukobom kreacionizam vs. evolucionizam, ili ako ne smatrate da je to iz bilo kojeg razloga bitno ili da je već odavno ta "glupost" prevaziđena -- ja bih se zapitala: zašto je EU Parlamentu dovoljno bitno da donese jednu takvu rezoluciju?Ako nekoga zanima čega se boje preporučujem štivo Jonathana Wellsa: Ikone evolucije:
http://www.cps.org.rs/Knjige/ikone_evolucije.zipp.s. - vidjeh da je ras već dao link na ovu knjigu, ali mislim da tema zaslužuje svoj vlastiti topik, ako se moderatori ne slažu... znam da će već ovo smjestiti negdje.